PL EN RU
On the veracity of naive theory of media and politics. Around Noam Chomsky
 
 
More details
Hide details
1
Instytut Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
 
 
Publication date: 2025-06-04
 
 
Studia Politologiczne 2025;76
 
KEYWORDS
ABSTRACT
Noam Chomsky has been accused of having a naive understanding of politics. He remains faithful to his political views even at the age of 96, which does not prevent him, according to commentators, from still speaking hard truths. What would these ‘hard truths’ of naive political theory reduced to propaganda and public relations consist of today? What do they say about ‘the engineering of consent’ on the Internet – where to look for it and how to identify its mechanisms in order to defend against it? The author of this article reconstructs the genealogy of Chomsky’s concept of politics and the media, and critically analyses his metatheoretical approaches to social studies, especially political science. He tests the veracity/accuracy of this concept in relation to democracy and capitalism under the conditions of digital civilisation and the domination of global platforms. He poses the perverse hypothesis that Chomsky’s views on media and politics are naïve, but in their naivety not devoid of criticism, truthfulness and timelessness – they contain evergreen content.
PEER REVIEW INFORMATION
Article has been screened for originality
REFERENCES (33)
1.
Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka, „Czytelnik”, Warszawa 1983.
 
2.
Arystoteles, Retoryka, w tenże, Retoryka – Poetyka, przeł. H. Podbielski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1988.
 
3.
Ball M., Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych: krótki przewodnik, przeł. M. Bucholc, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012.
 
4.
Bernays E.L., Krystalizacja opinii publicznej, przeł. O. Siara, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2019.
 
5.
Bernays E.L., Propaganda, przeł. R. Wierzchoń, Wydawnictwo Wektory, Wrocław 2020.
 
6.
Chmielewska-Szlajfer H., Cyfrowe korporacje spod znaku Big Tech kolonizują świat. Pierwszą ofiarą będą media informacyjne, «Oko Press» 10.07.2024.
 
7.
Chomsky is Citation Champ, «MIT News on Campus and Around The World», https://news.mit.edu/1992/cita... (5.09.2024).
 
8.
Chomsky N., Empiricism and Rationalism. Excerpted from Language and Responsibility, Pantheon, 1977, https://chomsky.info/responsib... (16.09.2024).
 
9.
Chomsky N., Media Control. The Spectacular Achievements of Propaganda, Seven Stories Press, New York 1997.
 
10.
Chomsky N., Necessary Illusions: Thought Control in Democratic Societies, South End Press, Pluto Press, Boston 1989.
 
11.
Chomsky N., O anarchizmie, przeł. S. Baranowski, Vis-à-vis Etiuda, Kraków 2021.
 
12.
Fuchs Ch., Communication and Capitalism. A Critical Theory, University of Westminster Press, London 2020.
 
13.
Fuchs Ch., Propaganda 2.0: Herman and Chomsky’s Propaganda Model in the Age of the Internet, Big Data and Social Media, [w:] J. Pedro-Carañana, D. Broudy, J. Klaehn (red.), The Propaganda Model Today: Filtering Perception and Awareness, University of Westminster Press, London 2018.
 
14.
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przeł. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
 
15.
Gładys-Jakóbik J., Psychologiczno-społeczne uwarunkowania procesów komunikowania, [w:] B. Jung (red.), Media, komunikacja, biznes elektroniczny, Difin, Warszawa 2001.
 
16.
Halawa M., Wróbel P. (opr.), Bauman o popkulturze. Wypisy, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
 
17.
Herman E.S., Chomsky N., Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media, Pantheon Books, New York 1988.
 
18.
Kamiński S., Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytety Lubelskiego, Lublin 1981.
 
19.
Karwat M., Manipulacja. Rewizja stereotypów, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2022.
 
20.
Karwat M., Syndromatyczny charakter przedmiotu nauki o polityce, [w:] K.A. Wojtaszczyk, A. Mirska (red.), Demokratyczna Polska w globalizującym się świecie, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
 
21.
Klementewicz T., Teraz straszy Kamiński z Wąsikiem. PiS zdemistyfikował demokrację liberalną, «Trybuna» 10.01.2024, https://trybuna.info/opinie/te... (2.02.2024).
 
22.
Krawczyk M., Nowe uprawnienia dla użytkowników, obowiązki dla Big Tech. „Konstytucja Internetu” już obowiązuje, «Prawo.pl» 29.08.2023, https://www.prawo.pl/biznes/no... (16.09.2024).
 
23.
Kreft J., Władza platform. Za fasadą Google, Facebooka i Spotify, Universitas, Kraków 2022.
 
24.
Lippmann W., Public Opinion, Harcourt, Brace and Company, New York 1922.
 
25.
Olędzki J., Etyka w polskim public relations. Refleksje badawcze, Wydawnictwo Aspra, Warszawa 2009.
 
26.
Pickard V., Talking Radical Media with Noam Chomsky, «The Nation» 13.08.2021.
 
27.
Robinson P., The Chomsky Problem, «The New York Times» 25.02.1979, https://www.nytimes.com/1979/0... (5.09.2024).
 
28.
Smith T.G., Politicizing Digital Space: Theory, The Internet, and Renewing Democracy, University of Westminster Press, London 2017.
 
29.
Solomon N., Noam Chomsky at 95: Still speaking hard truths, still ignored by mainstream media, «Salon» 15.12.2023.
 
30.
Tye L., The Father of Spin: Edward L. Bernays and the Birth of Public Relations, Picador, New York 2002.
 
31.
Vargas Llosa M., Burzliwe czasy, przeł. M. Chrobak, Wydawnictwo Znak, Kraków 2020.
 
32.
Zuboff S., Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przyszłość ludzkości na nowej granicy władzy, przeł. A. Unterschetz, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2020.
 
33.
Zybertowicz A., Dwie pułapki rozwoju AI, «Obserwator Finansowy.pl» 25.12.2023, https://www.obserwatorfinansow... (5.09.2024).
 
ISSN:1640-8888
Journals System - logo
Scroll to top