PL EN RU
Screenification of reality and its political consequences
 
Подробнее
Скрыть детали
1
Instytut Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach, Wydział Politologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Marii Curie- -Skłodowskiej w Lublinie
 
 
Дата публикации: 2025-06-04
 
 
Studia Politologiczne 2025;76
 
КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА:
СТАТЬЯ:
The aim of the study is to present – also by using selected examples – the political consequences of the “screenification” (“visualisation”) of the cultural reality around us. The main research problem can be reduced to the question: what does the thesis, according to which we live in a world dominated by technical images, nowadays most often networked by the space of the Internet, mean in the political context? In these analyses I refer to the tradition of media philosophy, including figures such as Vilém Flusser and Régis Debray. Philosophical diagnoses of the twentieth and twenty-first centuries suggest that we live in a time in which all our individual hopes and fears, but also social utopias and ideologies, have been “screened”, housed in the planes of ubiquitous screens. If this assumption is correct, it means that the battle for the rule of people’s minds today takes place on a Facebook “wall” and a TV series set, rather than in the parliament hall. I test this assumption in relation to popular culture images as, firstly, a carrier for political ideologies and, secondly, a tool for electoral campaigns. The space of visual social communication of recent decades has led to some important changes in the political sphere and technical images have blurred the line between (media) fiction and (political) reality, making, for example, fictional popular culture images the source of electoral decisions in Western societies. Therefore, a holistic approach to the phenomena of contemporary politics must consider not only the traditional political science perspective, but also a mediological one.
PEER REVIEW INFORMATION
Article has been screened for originality
ЛИТЕРАТУРА (23)
1.
Baudrillard J., Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005.
 
2.
Belting H., Antropologia obrazu: szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków 2007.
 
3.
Bourdieu P., O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, przeł. K. Sztandar-Sztanderska i A. Ziółkowska, Warszawa 2009.
 
4.
Browning Ch.R., Pamięć przetrwania. Nazistowski obóz pracy oczami więźniów, przeł. H. Pustuła-Lewicka, Wołowiec 2012.
 
5.
Debray R., Wprowadzenie do mediologii, Warszawa 2010.
 
6.
Fazio M., „The Queen’s Gambit” Sends Chess Set Sales Soaring, «The New York Times» 23.11.2023, https://www.nytimes.com/2020/1... (25.08.2024).
 
7.
Flusser V., Fotografia i koniec polityki?, [w:] V. Flusser, Kultura pisma. Z filozofii słowa i obrazu, przeł. P. Wiatr, Warszawa 2018.
 
8.
Flusser V., Into the Universe of Technical Images, trans. N.A. Roth, Minneapolis–London 2011.
 
9.
Flusser V., Komunikologia. Mutacja w relacjach międzyludzkich?, przeł. P. Wiatr, Warszawa 2024.
 
10.
Gardner E., Netflix Sued by Ex-Soviet Chess Champion Over „Sexist” Remark in „Queen’s Gambit”, «The Hollywood Reporter» 16.09.2021, https://www.hollywoodreporter.... (28.08.2024).
 
11.
Gwóźdź A., „Po prostu włącz”. Strumieniowanie jako praktyka technokulturowa, «Kwartalnik filmowy» 2023, nr 124.
 
12.
Gwóźdź A., Zawojski P. (red.), Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, Kraków 2002.
 
13.
Hudzik J.P., Reflections on German and Polish Historical Policies of Holocaust Memory, «The Polish Review» 2020, nr 4/65.
 
14.
Hudzik J.P., Prawda i teoria, Warszawa 2011.
 
15.
Hudzik J.P., Widzialność i utopia – z historii i teorii dekonstrukcji mediów, [w:] J.P. Hudzik, M. Sanakiewicz, P. Celiński, Projekt: media. Wyobrazić sobie media i stworzyć świat, Lublin 2020.
 
16.
Hudzik J.P., Wykłady z filozofii mediów. Podstawy nauk o komunikowaniu, Warszawa 2017.
 
17.
Karwat M., O upolitycznieniu twórczości i dzieł twórczych. Modelowa analiza mechanizmu, «Studia Politologiczne» 2018, vol. 50.
 
18.
Minkner K., Rozważania o ideologicznym charakterze sztuk narracyjnych. Uwagi teoretyczne i metodologiczne, «Studia Politologiczne» 2018, vol. 50.
 
19.
Mohyr D., Marketing polityczny Wołodymyra Zełenskiego – bezprecedensowa kampania wyborcza w historii niepodległej Ukrainy, «iNFOTEZY» 2021, nr 2/11.
 
20.
Taylor Ch., Nowoczesne imaginaria społeczne, przeł. A. Puchejda, K. Szymaniak, Kraków 2010.
 
21.
Tevis W., Gambit Królowej, przeł. H. Pustuła-Lewicka, Wołowiec 2020.
 
22.
Wiatr P., W cieniu posthistorii – wprowadzenie do filozofii Viléma Flussera, Toruń 2018.
 
23.
Wiatr P., Kondycja posthistoryczna. Rzecz o telewizji, nowych mediach i polityce, «Images» 2023, nr 35/44.
 
ISSN:1640-8888
Journals System - logo
Scroll to top