PL EN RU
Political Time, Definitions of Situations and Dimensions of Time in the 2023 Parliamentary Campaign
 
 
Подробнее
Скрыть детали
1
Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie
 
 
Дата публикации: 2025-06-04
 
 
Studia Politologiczne 2025;76
 
КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА:
СТАТЬЯ:
The research approach used in the text assumes that the study of political time leads to explaining the condition of politics and society. The article analyzes the definitions of time dimensions from the discourse of the 2023 parliamentary campaign. They are discussed chronologically and according to the criterion: the ruling party – the opposition. First, the ideas of time of the United Right were analyzed, then those of the groups belonging to the so-called democratic opposition. The analysis took into account the realities resulting from the exercise of power, the desire to maintain it and demands to take it over. The research confirmed that the assessments of the past and the future presented by political groups were subordinated to the definitions of the present and the place occupied in the structure of power. At the same time, the ways of linking ideas of the future with definitions of the present were an important element in the construction of ideas of political time by political groups. The conclusions obtained expand knowledge about the role of time and its categories in election campaigns.
PEER REVIEW INFORMATION
Article has been screened for originality
ЛИТЕРАТУРА (8)
1.
Borowiec P., Definicje teraźniejszości prezentowane przez Andrzeja Dudę i Bronisława Komorowskiego w kampanii prezydenckiej 2015 roku, «e-Politikon» 2016, nr XVII, wiosna.
 
2.
Borowiec P., Koncepcja praktyk repartycji. Przyczyny systematycznego ich wykorzystywania w polskiej polityce, «Politeja» 2022, nr 2(77).
 
3.
Borowiec P., Metodologiczne uwarunkowania i problemy dotyczące badania czasu politycznego, [w:] R. Kłosowicz, B. Kosowska-Gąstoł, G.M. Kowalski, T. Wieciech, Ł. Jakubiak (red.), Konstytucjonalizm. Doktryny. Partie polityczne. Księga dedykowana profesorowi Andrzejowi Ziębie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.
 
4.
Borowiec P., Podziały społeczne i ich upolitycznienie jako przykłady toksycznych struktur władzy?, «Wrocławskie Studia Politologiczne» 2021, Nr 30.
 
5.
Borowiec P., Strategia populizmu – jako narzędzie polskich neoliberalnych elit politycznych w kampaniach wyborczych 2015 roku, «Studia Politologiczne» 2020, vol. 55.
 
6.
Borowiec P., The Politicization of Social Divisions in Post-War Poland, Palgrave Macmillan, Cham 2023.
 
7.
Borowiec P., Wykorzystanie przeszłości w roszczeniach władczych kandydatów, w kampanii prezydenckiej 2015 roku, [w:] M. Kułakowska, P. Borowiec, P. Ścigaj (red.), Oblicza kampanii wyborczych 2015, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.
 
8.
Tarkowska E., Czas w kampanii wyborczej, «Kultura i Społeczeństwo» 1994, nr 3.
 
ISSN:1640-8888
Journals System - logo
Scroll to top