PL EN RU
Czas polityczny, definicje sytuacji oraz wymiarów czasu w kampanii parlamentarnej 2023 roku
 
 
Więcej
Ukryj
1
Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie
 
 
Data publikacji: 04-06-2025
 
 
Studia Politologiczne 2025;76
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Podejście badawcze zastosowane w tekście zakłada, że badanie czasu politycznego prowadzi do wyjaśniania kondycji polityki i społeczeństwa. W artykule dokonano analizy definicji wymiarów czasu, z dyskursu kampanii parlamentarnej 2023 roku. Omówiono je w ujęciu chronologicznym oraz według kryterium: rządzący – opozycja. Najpierw analizowano wyobrażenia czasu Zjednoczonej Prawicy, następnie ugrupowań zaliczających się do tzw. demokratycznej opozycji. W analizie uwzględniono realia wynikające ze sprawowania władzy, dążenia do jej utrzymania oraz żądań jej przejęcia. Badania potwierdziły, że przedstawiane przez ugrupowania polityczne oceny przeszłości i przyszłości były podporządkowane definicjom teraźniejszości oraz zajmowanemu miejscu w strukturze władzy. Jednocześnie sposoby powiązania wyobrażeń przyszłości z definicjami teraźniejszości były ważnym elementem budowy wyobrażeń czasu politycznego przez ugrupowania polityczne. Uzyskane wnioski poszerzają wiedzę na temat roli czasu i jego kategorii w kampaniach wyborczych.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE (8)
1.
Borowiec P., Definicje teraźniejszości prezentowane przez Andrzeja Dudę i Bronisława Komorowskiego w kampanii prezydenckiej 2015 roku, «e-Politikon» 2016, nr XVII, wiosna.
 
2.
Borowiec P., Koncepcja praktyk repartycji. Przyczyny systematycznego ich wykorzystywania w polskiej polityce, «Politeja» 2022, nr 2(77).
 
3.
Borowiec P., Metodologiczne uwarunkowania i problemy dotyczące badania czasu politycznego, [w:] R. Kłosowicz, B. Kosowska-Gąstoł, G.M. Kowalski, T. Wieciech, Ł. Jakubiak (red.), Konstytucjonalizm. Doktryny. Partie polityczne. Księga dedykowana profesorowi Andrzejowi Ziębie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.
 
4.
Borowiec P., Podziały społeczne i ich upolitycznienie jako przykłady toksycznych struktur władzy?, «Wrocławskie Studia Politologiczne» 2021, Nr 30.
 
5.
Borowiec P., Strategia populizmu – jako narzędzie polskich neoliberalnych elit politycznych w kampaniach wyborczych 2015 roku, «Studia Politologiczne» 2020, vol. 55.
 
6.
Borowiec P., The Politicization of Social Divisions in Post-War Poland, Palgrave Macmillan, Cham 2023.
 
7.
Borowiec P., Wykorzystanie przeszłości w roszczeniach władczych kandydatów, w kampanii prezydenckiej 2015 roku, [w:] M. Kułakowska, P. Borowiec, P. Ścigaj (red.), Oblicza kampanii wyborczych 2015, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.
 
8.
Tarkowska E., Czas w kampanii wyborczej, «Kultura i Społeczeństwo» 1994, nr 3.
 
ISSN:1640-8888
Journals System - logo
Scroll to top