PL EN RU
Uwarunkowania, strategia i taktyka kampanii Bronisława Komorowskiego w wyborach prezydenckich 2010 r. w Polsce
 
Więcej
Ukryj
1
adiunkt w Instytucie Politologii i Europeistyki Uniwersytetu Szczecińskiego
Data publikacji: 25-01-2020
 
Studia Politologiczne 2011;19
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Celem artykułu jest zanalizowanie sytuacji Bronisława Komorowskiego – pretendenta Platformy Obywatelskiej (PO) na urząd Prezydenta RP – na rynku politycznym. Marszałek Sejmu, Komorowski wystartował do wyborów prezydenckich z pozycji lidera na rynku wyborczym. Po katastrofie smoleńskiej, w której zginął Prezydent RP Lech Kaczyński, Komorowski występował w potrójnej roli: pełniącego obowiązki głowy państwa, Marszałka Sejmu, kandydata PO. Jego głównym rywalem był Jarosław Kaczyński, prezes partii Prawo i Sprawiedliwość, brat zmarłego Lecha. W kampanii Komorowski budował wizję kompromisowej prezydentury, łączącej Polaków. W pierwszej turze wyborów, 20 czerwca 2010 r. Komorowski uzyskał 41,54% głosów, a J. Kaczyński 36,46%. W drugiej turze wyborów, 4 lipca 2010 r. Komorowski zdobył 53,01%, a J. Kaczyński 46,99%. Wynik wyborów był umiarkowanym sukcesem kandydata PO.
ISSN:1640-8888