PL EN RU
FROM PARTY REPRESENTATIVE TO DOMINANT ELEMENT OF A PARTY BRAND IMAGE – REVIEW OF STRATEGIC PERSONALISATION TYPES IN POLISH PARLIAMENTARY ELECTION CAMPAIGNS
 
 
Подробнее
Скрыть детали
1
adiunkt w Instytucie Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego
 
 
Дата публикации: 2020-02-24
 
 
Studia Politologiczne 2017;45
 
КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА:
СТАТЬЯ:
The article presents a study of leaders’ role in presenting a party image (strategic personalisation) based on a quantitative and qualitative contents analysis of audiovisual advertising in the Polish parliamentary elections in the period of 1993 to 2015. It focuses on the degree of the leader’s exposure in advertising and the importance of the leader in comparison to other elements of these campaigns. It proposes a typology of strategic personalisation types, discusses their causes and characteristics and shows how they lead to changes in the party system.
PEER REVIEW INFORMATION
Article has been screened for originality
 
ЛИТЕРАТУРА (14)
1.
M. Cichosz, Kampania wyborcza PSL w 2005 r., [w:] M. Jeziński (red.), Wybory parlamentarne 2005, Toruń 2006.
 
2.
T. Goban-Klas, Efekt Zandberga jako splot wizerunkowego wpływu starych i nowych mediów, [w:] M.K. Zwierżdżyński, M. Lakomy, K. Oświęcimski (red.), Technopolityka w świecie nowych mediów, Kraków 2015.
 
3.
J. Kall, R. Kłeczek, A. Sagan A., Zarządzanie marką, Kraków 2006.
 
4.
K. Keller, Strategiczne zarządzanie marką. Kapitał marki – budowanie, mierzenie i zarządzanie, Warszawa 2015.
 
5.
R.S. Katz, No man can serve two masters: Party politicians, party members, citizens and principal–agent models of democracy, “Party Politics” 2014, Nr 20 (2).
 
6.
M. Kolczyński, M. Mazur, Wojna na wrażenia. Strategie polityczne i telewizja w kampaniach wyborczych w 2005 roku w Polsce, Warszawa 2007.
 
7.
R. Markowski, M. Cześnik, M. Kotnarowski, Demokracja, gospodarka, polityka. Perspektywa polskiego wyborcy, Warszawa 2015.
 
8.
M. Mazur, Amerykanizacja polskich kampanii wyborczych?, [w:] K. Churska-Nowak, S. Drobczyński (red.), Profesjonalizacja i mediatyzacja kampanii politycznych w Polsce, Poznań 2011.
 
9.
M. Mazur, Polityka z twarzą. Personalizacja parlamentarnych kampanii wyborczych w Polsce w latach 1993–2011, Katowice 2014.
 
10.
M. Scammel, Political Brands and Consumer Citizens: The Rebranding of Tony Blair, “The Annals of the American Academy of Political and Social Science” 2007, nr 611.
 
11.
W. Schulz, Reconstructing mediatisation as an analytical concept, “European Journal of Communication” 2004, nr 19 (1).
 
12.
G. Smith, A. French, Measuring the changes to leader brand associations during the 2010 election campaign, “Journal of Marketing Management” 2011, nr 27 (7–8).
 
13.
J. Strömbäck, Four phases of mediatization: An analysis of the mediatization of politics, “International Journal of Press/Politics” 2008, nr 13 (3).
 
14.
A. Turska-Kawa, Determinanty chwiejności wyborczej, Katowice 2015.
 
ISSN:1640-8888