PL EN RU
Od reprezentanta partii do dominanty wizerunku marki partii – przegląd typów personalizacji strategicznej w polskich kampaniach parlamentarnych
 
 
Więcej
Ukryj
1
adiunkt w Instytucie Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego
 
 
Data publikacji: 24-02-2020
 
 
Studia Politologiczne 2017;45
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Artykuł przedstawia studium personalizacji strategicznej definiowanej jako udział lidera w wizerunku partii. Podstawą jest ilościowo-jakościowa analiza treści audiowizualnych reklam pod kątem stopnia ekspozycji lidera w reklamie oraz znaczenia osoby lidera w porównaniu z innymi elementami oferty wyborczej w polskich parlamentarnych kampaniach wyborczych z lat 1993–2015. Zawiera propozycję typologii personalizacji strategicznej oraz omówienie ich przyczyn i właściwości wpływających na niektóre zmiany systemowe.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
 
REFERENCJE (14)
1.
M. Cichosz, Kampania wyborcza PSL w 2005 r., [w:] M. Jeziński (red.), Wybory parlamentarne 2005, Toruń 2006.
 
2.
T. Goban-Klas, Efekt Zandberga jako splot wizerunkowego wpływu starych i nowych mediów, [w:] M.K. Zwierżdżyński, M. Lakomy, K. Oświęcimski (red.), Technopolityka w świecie nowych mediów, Kraków 2015.
 
3.
J. Kall, R. Kłeczek, A. Sagan A., Zarządzanie marką, Kraków 2006.
 
4.
K. Keller, Strategiczne zarządzanie marką. Kapitał marki – budowanie, mierzenie i zarządzanie, Warszawa 2015.
 
5.
R.S. Katz, No man can serve two masters: Party politicians, party members, citizens and principal–agent models of democracy, “Party Politics” 2014, Nr 20 (2).
 
6.
M. Kolczyński, M. Mazur, Wojna na wrażenia. Strategie polityczne i telewizja w kampaniach wyborczych w 2005 roku w Polsce, Warszawa 2007.
 
7.
R. Markowski, M. Cześnik, M. Kotnarowski, Demokracja, gospodarka, polityka. Perspektywa polskiego wyborcy, Warszawa 2015.
 
8.
M. Mazur, Amerykanizacja polskich kampanii wyborczych?, [w:] K. Churska-Nowak, S. Drobczyński (red.), Profesjonalizacja i mediatyzacja kampanii politycznych w Polsce, Poznań 2011.
 
9.
M. Mazur, Polityka z twarzą. Personalizacja parlamentarnych kampanii wyborczych w Polsce w latach 1993–2011, Katowice 2014.
 
10.
M. Scammel, Political Brands and Consumer Citizens: The Rebranding of Tony Blair, “The Annals of the American Academy of Political and Social Science” 2007, nr 611.
 
11.
W. Schulz, Reconstructing mediatisation as an analytical concept, “European Journal of Communication” 2004, nr 19 (1).
 
12.
G. Smith, A. French, Measuring the changes to leader brand associations during the 2010 election campaign, “Journal of Marketing Management” 2011, nr 27 (7–8).
 
13.
J. Strömbäck, Four phases of mediatization: An analysis of the mediatization of politics, “International Journal of Press/Politics” 2008, nr 13 (3).
 
14.
A. Turska-Kawa, Determinanty chwiejności wyborczej, Katowice 2015.
 
ISSN:1640-8888